НАПРАВЛЕНИЯ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УСЛУГ В РЕСПУБЛИКЕ ТАДЖИКИСТАН

THE DIRECTIONS OF IMPROVEMENT OF QUALITY OF EDUCATIONAL SERVICES IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN

Ходиев Дадахон Абдуллоевич, Ганиева Ситора Баходуровна

Hodiyev Dadakhon Abdulloyevich, Ganiyeva Sitora Bakhodurovna

Азимут научных исследований: экономика и управление, № 2(27) 31.05.2019

В статье рассматриваются проблемы повышения качества образовательных услуг в вузах Республики Таджикистан. Обоснованы теоретические положения развития качества образовательных услуг в условиях нестабильности на рынке труда с учетом обеспечения конкурентоспособности выпускников высших учебных заведений. Выделены основные проблемы измерения качества образовательных услуг в современных условиях, отражающие приоритетность таких показателей как соответствие учебных планов требованиям рынка труда, качество профессорско-преподавательского состава вузов, образовательной инфраструктуры, местоположение вузов, библиотечный потенциал и др. Анализ показал, что по многим критериям вузы Республики Таджикистан не способны обеспечить высокий уровень качества образовательных услуг. Особенно тревожной остается ситуация по таким важным показателям как обеспеченность вузов квалифицированными кадрами, качество учебных планов, нехватка учебников на государственном языке, отсутствие должной мотивации у преподавателей и др. Сложившаяся ситуация требует системного изучения проблем обеспечения высокого качества образовательных услуг в республике. Автором предлагается создания соответствующего механизма контроля и обеспечение качества образовательных услуг на уровне Министерства образования и науки Республики Таджикистан во взаимодействие с вузами страны.
In article problems of improvement of quality of educational services in higher education institutions of the Republic of Tajikistan are considered. It is proved theoretical provisions of development of quality of educational services in the conditions of instability in labor market taking into account ensuring competitiveness of graduates of higher educational institutions. The main problems of measurement of quality of educational services in modern conditions reflecting priority of such indicators as compliance of curricula to requirements of labor market, quality of the faculty of higher education institutions, educational infrastructure, location of higher education institutions, library potential, etc. are allocated. The analysis showed that by many criteria higher education institutions of the Republic of Tajikistan are not capable to provide high level of quality of educational services. The situation especially disturbing remains on such important indicators as security of higher education institutions with qualified personnel, qualities of curricula, the shortages of textbooks in a state language, lack of due motivation at teachers, etc. Developed a situation demands system studying of problems of quality ensuring educational services in the republic. The author offers creations of the corresponding mechanism of control and ensuring quality of educational services at the level of the Ministry of Education and Science of the Republic of Tajikistan in interaction with higher education institutions of the country.