О РАЗВИТИИ ПОНЯТИЙНОГО АППАРАТА МЕЖБЮДЖЕТНЫХ ОТНОШЕНИЙ В СООТВЕТСТВИИ С РЕАЛИЯМИ МЕЖБЮДЖЕТНОГО ПЕРЕРАСПРЕДЕЛЕНИЯ

ON THE DEVELOPMENT OF A CONCEPTUAL DEVICE FOR INTER-BUDGET RELATIONS ACCORDING TO THE REALITIES OF THE INTERBUDGET RE-DISTRIBUTION

Мохнаткина Лейла Булатовна

Mokhnatkina Leyla Bulatovna

Азимут научных исследований: экономика и управление, № 3(28) 31.08.2019

Цель: разработать теоретические и практические рекомендации по совершенствованию механизма организации межбюджетных отношений. Методология: К определению межбюджетных отношений применен системный подход. Исследование проведено на основе анализа теоретических определений и законодательно определенных терминов, применяемых в области межбюджетного перераспределения. Составлено системное представление о структуре межбюджетных отношений на основе выделения экономического и политического аспектов перераспределительных отношений. Результаты: с 2000 года в законодательстве наблюдается развитие и совершенствование терминологии межбюджетного перераспределения. В то же время при широком законодательном определении субъектов (публично-правовые образования) сфера действия межбюджетных отношений неоправданно ограничена рамками бюджетного процесса; не определены применяемые в реальности инструменты межбюджетного перераспределения (субвенции, субсидии, перераспределяемые налоги); обнаруживается неясность в разграничении горизонтальных и вертикальных взаимосвязей в межбюджетных отношениях. Научная новизна: авторский подход заключается в определении межбюджетных отношений как сложной системы, включающей множество подсистем. Обосновано расширение субъектного состава межбюджетных отношений, разграничены взаимосвязи между подсистемами перераспределительных отношений на основе экономического и политического признаков. Автором предложено дополнение и уточнение определений межбюджетных отношений и форм межбюджетных трансфертов в законодательстве; введение в оборот понятия перераспределяемых налогов с расширением прав субъектов РФ по их использованию. Практическая значимость: основные положения и выводы статьи могут быть использованы в научной и практической деятельности при выработке теоретических рекомендаций и управленческих решений в части совершенствования межбюджетных отношений.
Objective: to develop theoretical and practical recommendations for improving the mechanism for organizing intergovernmental relations. Methodology: A systematic approach has been applied to the definition of intergovernmental relations. The research was conducted on the basis of an analysis of theoretical definitions and legislatively defined terms used in the field of intergovernmental redistribution. A systemic view of the structure of intergovernmental relations was made on the basis of highlighting the economic and political aspects of redistributive relations. Results: since 2000, the legislation has witnessed the development and improvement of interbudgetary redistribution terminology. At the same time, with a broad legislative definition of subjects (public legal entities), the scope of intergovernmental relations is unjustifiably limited by the framework of the budget process; instruments of interbudget redistribution used in reality (subventions, subsidies, reallocated taxes) are not defined; there is a lack of clarity in the distinction between horizontal and vertical interrelations in intergovernmental relations. Scientific novelty: the author's approach is to define intergovernmental relations as a complex system that includes many subsystems. The expansion of the subject composition of intergovernmental relations is substantiated, the relations between the subsystems of redistributive relations on the basis of economic and political signs are delimited. The author proposed to supplement and clarify the definitions of intergovernmental relations and forms of intergovernmental transfers in legislation; introducing into the concept of redistributable taxes with the extension of the rights of subjects of the Russian Federation on their use. Practical significance: the main provisions and conclusions of the article can be used in scientific and practical activities in the development of theoretical recommendations and management decisions in terms of improving intergovernmental relations.