О СТРУКТУРНЫХ ПРЕОБРАЗОВАНИЯХ НА РЫНКЕ БИОЛОГИЧЕСКИ АКТИВНЫХ ДОБАВОК РФ В ПЕРИОД ПАНДЕМИИ КОРОНАВИРУСА

ON STRUCTURAL TRANSFORMATIONS ON THE MARKET OF BIOLOGICALLY ACTIVE ADDITIVES IN THE RUSSIAN FEDERATION DURING THE PANDEMIC OF CORONAVIRUS

СЕРГЕЕВА Наталия Митрофановна

SERGEEVA Natalia Mitrofanovna

Азимут научных исследований: экономика и управление, № 2(35) 30.05.2021

В современных условиях одним из важных направлений развития фармацевтической отрасли является рынок биологически активных добавок (БАД), который стремительно набирает популярность, что связано с активной пропагандой здорового образа жизни и роли БАД в его поддержании. Как следствие, это сформировало соответствующую моду среди молодого поколения, что положительно отражается на темпах развития рынка БАД, способствуя его росту, а также расширению ассортимента предлагаемых витаминов и прочих добавок к пище, в том числе спортивных. Отечественный рынок БАД характеризуется высокой импортозависимостью, что обусловлено отставанием отечественной фармацевтической науки от уровня развитых стран, что, в свою очередь, формирует низкую степень конкурентоспособности отечественной продукции на рынке. В ходе исследования проведен анализ динамики объема продаж БАД всего и в разрезе страны-происхождения, оценка изменения объемов продаж БАД основными производителями и их удельного веса на рынке, выявление сложившихся тенденций и их причин. Установлено, что за последний год функционирования отечественного рынка БАД в условиях пандемии коронавируса не произошло существенных изменений в тенденциях его развития. Как и прежде, объемы продаж варьируют волнообразно, уменьшаясь в летний период и возрастая в осенне-зимний, что связано с изменением потребности населения в дополнительных источниках витаминов и микроэлементов. Среди топ-10 крупнейших производителей БАД на рынке неизменным лидером, имеющим существенный отрыв от прочих, является отечественная компания Эвалар, на долю которой приходится около 15% от общего объема продаж БАД на рынке.
фармацевтический рынок РФ,рынок БАД,объем продаж,структура продаж,импортные БАД,топ-10 производителей,пандемия,коронавирус
In modern conditions, one of the important directions in the development of the pharmaceutical industry is the market of biologically active additives (BAA), which is rapidly gaining popularity, which is associated with the active promotion of a healthy lifestyle and the role of dietary supplements in its maintenance. As a result, this has shaped the appropriate fashion among the younger generation, which has a positive effect on the pace of development of the dietary supplements market, contributing to its growth, as well as expanding the range of vitamins and other food supplements, including sports, on offer. The domestic dietary supplement market is characterized by high import dependence, which is due to the lag of domestic pharmaceutical science behind the level of developed countries, which, in turn, forms a low degree of competitiveness of domestic products in the market. In the course of the study, the analysis of the dynamics of the sales volume of dietary supplements in total and in the context of the country of origin, the assessment of changes in the sales of dietary supplements by the main manufacturers and their share in the market, identification of the existing trends and their causes. It has been established that over the last year of the functioning of the domestic dietary supplement market in the context of the coronavirus pandemic, there have been no significant changes in its development trends. As before, sales volumes vary in waves, decreasing in summer and increasing in autumn and winter, which is associated with a change in the population's need for additional sources of vitamins and minerals. Among the top 10 largest manufacturers of dietary supplements in the market, the constant leader, which has a significant gap from others, is the domestic company Evalar, which accounts for about 15% of the total sales of dietary supplements on the market.
pharmaceutical market of the Russian Federation,dietary supplements market,sales volume,sales structure,imported dietary supplements,top-10 manufacturers,pandemic,coronavirus