ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ СТАРТАПОВ В ВЫСШЕМ ОБРАЗОВАНИИ

PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF STARTUP IN HIGHER EDUCATION

Пашковская Маргарита Васильевна

Pashkovskaya Margarita Vasilievna

Азимут научных исследований: экономика и управление, № 1(30) 29.02.2020

В статье рассматриваются направления развития образовательных стартапов, которые находясь на стыке двух областей - образования и информационных технологий - выступают средством и стимулом революционных перемен в высшем образовании. Эти изменения обусловлены взрывным развитием информационных технологий, которые в последние два-три десятилетия уже существенным образом трансформировали многие сферы экономики и общественной жизни. Важность развития стартапов в высшем образовании обусловлено необходимостью ускорения преобразований в сфере образования в современных условиях, когда уровень и качество образования определяет экономическое развитие страны и ее конкурентоспособность на мировом рынке. Следует отметить, что большая часть образовательных стартапов развивается именно в области информационных технологий Edtech, создавая новые способы хранения и доставки информации, разрабатывая новые софты и системы коллективной работы и прочие медиа и сервисы в данной сфере. Безусловно, развитие образовательных технологий - это магистральное направление развития современного образования. Однако существенной проблемой современного высшего образования является его отставание от запросов рынка труда, медленная реакция на структурные изменения рынка труда, недостаточная клиентоориентированность высшего образования. В этих условиях представляется перспективной рассматриваемая в статье идея «образования полного цикла».
The article discusses the prospects for the development of educational startups, which, being at the junction of two areas - education and information technologies - act as a means and an incentive for revolutionary changes in higher education. These changes are due to the explosive development of information technologies, which in the past two or three decades have already significantly transformed many areas of the economy and public life. The importance of developing start-ups in higher education is determined by the need to accelerate transformations in the field of education in modern conditions, when the level and quality of education determines the economic development of a country and its competitiveness on the world market. The article discusses the directions of development of educational startups, which, at the junction of two areas - education and information technology - act as a means and stimulus of revolutionary changes in higher education. These changes are due to the explosive development of information technology, which over the past two or three decades has already significantly transformed many areas of the economy and public life. The importance of developing startups in higher education is due to the need to accelerate transformations in the field of education in modern conditions, when the level and quality of education determines the country's economic development and its competitiveness in the world market. It should be noted that the majority of educational startups are developing precisely in the field of information technology Edtech, creating new ways of storing and delivering information, developing new software and teamwork systems and other media and services in this field. Undoubtedly, the development of educational technologies is the main direction of the development of modern education. However, a significant problem of modern higher education is its lagging behind labor market demands, a slow reaction to structural changes in the labor market, and insufficient customer focus on higher education. Under these conditions, the idea of “ full-stack education” considered in the article seems promising.