СПЕЦИФИКА КРОССКУЛЬТУРНЫХ КОММУНИКАЦИЙ В МЕЖДУНАРОДНЫХ ПРОЕКТАХ

SPECIFICITY OF CROSS-CULTURAL COMMUNICATIONS IN THE INTERNATIONAL PROJECTS

Казарина Лариса Анатольевна

Kazarina Larisa Anatolievna

Азимут научных исследований: экономика и управление, № 1(30) 29.02.2020

Успешное сотрудничество в рамках международных компаний и проектов требует изучения механизмов взаимодействия различных культур. Нарушения кросскультурных коммуникаций (коммуникаций, в которых участвуют представители разных культур) оказывают существенное влияние на результативность управления и являются серьезной проблемой. Возрастающий интерес к феномену кросскультурной коммуникации обусловлен расширяющейся интеграцией в деловом мире. Проблемы кросскультурной коммуникации могут приводить к возникновению конфликтов между представителями разных деловых культур, региональных субкультур, различных стилей управления. К предпосылкам кросскультурных проблем относится наличие различий существенных параметров культур. Несовпадение особенностей культур, представляемых участниками совместных действий, повышает сложность достижения их взаимопонимания, формирует трудности в осуществлении совместных действий. Учет различий культурных факторов может повысить степень взаимопонимания между участниками коммуникаций. В статье рассматривается феномен кросскультурной коммуникации, ее связь с бизнес-процессами, уточняются причины нарушений кросскультурных коммуникаций, выделяются параметры культур, которые в наибольшей степени обусловливают различие в подходах к построению и управлению организаций. Приводятся примеры успешного экономического сотрудничества представителей разных деловых культур, даются рекомендации по построению кросскультурных коммуникаций, учету культурных различий, предотвращению и разрешению кросскультурных конфликтов.
Successful cooperation within the framework of the international companies and projects demands studying mechanisms of interaction of various cultures. Infringements of cross-cultural communications (communications in which representatives of different cultures participate) render essential influence on productivity of management and are a serious problem. Growing interest to a phenomenon of the cross-cultural communications is caused by extending integration in the business world. Problems of the cross-cultural communications can result in occurrence of conflicts between representatives of different business cultures, regional subcultures, various styles of management. Presence of distinctions of essential parameters of cultures concerns to preconditions of cross-cultural problems. Discrepancy of features of the cultures represented by participants of joint actions, raises complexity of achievement of their mutual understanding, forms difficulties in realization of joint actions. The account of distinctions of cultural factors can increase a degree of mutual understanding between participants of communications. In the article the phenomenon of the cross-cultural communications, its connection with business-processes is considered, the reasons of infringements of cross-cultural communications are specified, parameters of cultures which to the greatest degree cause distinction in approaches to construction and management of the organizations are allocated. Examples of successful economic cooperation of representatives of different business cultures are resulted, recommendations for construction of cross-cultural communications, to the account of cultural distinctions, prevention and the sanction of cross-cultural conflicts are given.