УСЛУГИ НАЦИОНАЛЬНЫХ КУХОНЬ ПРЕДПРИЯТИЙ ПИТАНИЯ НА ТУРИСТСКОМ РЫНКЕ Г. ВЛАДИВОСТОКА

NATIONAL CUISINE SERVICES ON THE TOURIST MARKET OF VLADIVOSTOK

ЕРМОЛОВИЧ Лилия Олеговна, ШЕМЕТОВА Елена Васильевна

ERMOLOVICH Lilia Olegovna, SHEMETOVA Elena Vasilievna

Азимут научных исследований: экономика и управление, № 3(36) 30.08.2021

В статье проведен анализ услуг и особенностей предприятий национальных кухонь на туристском рынке г. Владивостока, а также влияние пандемии на их ассортимент. Привлекательность кухни той или иной страны, ее кулинарные традиции являются одними из главных побудительных причин к гастрономическому путешествию. Успешное позиционирование национальной кухни влияет на формирование имиджа стран и развитие национальных рынков общественного питания. Предприятия национальной кухни занимают ведущие позиции в деле поддержки и сохранения традиций национальной и региональной кухни. Актуальность статьи определяется важной ролью предприятий национальной кухни в формировании имиджа территории, в том числе и гастрономического туризма, который способствует увеличению туристского потока и популярности Дальневосточного региона. Данная ресторанная концепция одна из самых популярных на региональном рынке общественного питания: во Владивостоке более половины рынка представлены предприятиями таких национальных кухонь как европейская, азиатская (по 20%) и кавказская (15%). Их характерные особенности: нейминг, дизайн интерьера, состав меню, применение национальных кулинарных технологий обработки, приготовления и подачи блюд, состав дополнительных услуг. Практическая значимость работы заключается в выявлении предпочтений потребителей в кулинарной специализации предприятий питания г. Владивостока, а также определении мер, предпринятыми предприятиями национальной кухни для преодоления последствий пандемии. Эти сведения в будущем могут быть использованы в исследованиях рынка фудсервиса.
гастрономический туризм,национальная кухня,туристский рынок,Приморский край,Владивосток,предприятия питания
The article analyzes the services and characteristics of enterprises of national cuisines in the tourist market of Vladivostok, as well as the impact of the pandemic on their assortment. It is possible to single out the followin varieties as rural gastronomic tourism with visits to eco-farms, cheese dairies and vineyards, urban with visits to restaurants, factories, gastronomic museums, event gastronomic tourism with visits to festivals, thematic gastronomic tourism (wine, beer, etc.). One of the main reasons for a gastronomic journey is the attractiveness of the cuisine of a to Vladivostok its culinary traditions. The successful national cuisine influences the formation positioning of the image of national catering markets countries and the development. National enterprises cuisine occupy leading positions in supporting and preserving the traditions of national and regional cuisine. The relevance of the article is determined by the important role national enterprises cuisine in the formation image of the territory, including the gastronomic one, which contributes to an increase in the tourist flow and the Far Eastern region popularity. The purpose of the article is to determine the characteristic features national cuisines enterprises on the basis of a study of the restaurant market in Vladivostok. This restaurant concept is one of the most popular in the regional catering market: in Vladivostok, more than half of the market is represented by enterprises cuisines as European national, Pan-Asian (20% each) and Caucasian (15%). Their characteristic features: naming, interior design, menu composition, the use of national culinary technologies for processing, cooking and serving dishes, additional services the composition). The practical significance of the work lies in identifying consumer preferences in the culinary specialization of catering establishments in Vladivostok, as well as determining measures taken by national cuisine enterprises to overcome the consequences of the pandemic. In the future, this information can be used in foodservice market research.
Food tourism,national cuisine,tourist market,Primorsky Territory,Vladivostok,catering establishments